Sidor

lördag 5 november 2011

Vem ska bestämma var du ska bo på ålderns höst?

Har du funderat på var du vill bo som äldre? Regeringen har infört LOV, Lagen om valfrihet, för att du ska kunna välja var du vill ha din omsorg när den dagen kommer. I min hemkommun styr socialdemokraterna och de är av åsikten att de ska bestämma var du ska få din omsorg. Varför är det då så, jo det beror på att de själva vill fylla de platser de har och det kan man mycket väl förstå eftersom det finns en kostnad förknippad med att ha tomma platser. Det jag vänder mig emot är att du so person inte alls får veta vad det är du får utan du får en plats. Jag skulle istället vilja se en snabbförändring mot att du själv kan få åka runt och titta på de olika boendena, bilda dig en uppfattning och ställa alla de frågor du har tillsammans med dina anhöriga. Min önskan är då att de kommunala boendena skulle säga att vi ska vara så bra så att alla de som önskar boenden ska vilja välja något av våra boenden. I det läget skulle det vara smak och preferens utifrån vad det erbjuds för upplägg i veckor, på helger och vad som passar dg som person. Ett boende kanske tillåter djur och du vill ta med din hund eller att det finns några djur på plats som skapar liv, rörelse och värme. För andra individer finns det andra saker som är viktiga.
Jag fick höra en berättelse om en 97 år gammal man som nu kommit till den punkt då han behövde omsorg och han ville då flytta rakt över gatan till boendet men det gick inte als för sig.
Istället skulle han till det boende som de styrande politikerna beslutat åt honom på centralorten. Min svärfar som bor på en annan ort skulle kunna få en omsorgsplats på det boendet men min svärmor skulle få samma nej till svar som den 97 åriga mannen eftersom hon bor i kommunen där det är politiker och inte människor som bestämmer. Det är mer än hög tid att flytta över beslut till människor och jag är glad att det fungerar så i en hel del kommuner redan.

Inga kommentarer: