I dag har jag talat konsumentfrågor. En familj som byter kök
berättade för mig att de hade lagt på många veckors marginaler för att vara ute
i god tid för att allt skulle klaffa när alla delarna ska in i köket. Ändå blir
det förseningar, och när de hör av sig till säljaren så vet inte personen att
det blivit förseningar på deras varor. Familjen kör själv en vända till
Hässleholm för att hämta hem varor som blivit försenade. En dag innan det är
dags för installation av vitvarorna (en av de stora kedjorna) får de veta att
det är förseningar i leverans och i olika omgångar. Diskmaskinen kommer i sista
vändan.
Det är enkelt att konstatera att den som säljer varorna inte
sedan följer upp den kund som ska få leveransen. Man släpper sin kund och säljer
till nya utan att veta att allt klaffade på vägen och att kunden blev nöjd. Inte
heller finns det inlagt en kund information så att kunden kan förbereda sig på
att det blir förändringar av leverans, utan det sker först då leveransen ska
vara hos kund i stort sätt.
I dag kan vi följa våra paket från det de lämnar företaget
till dess de kommer fram till oss där vi bor. Det borde därmed vara mycket
enkelt att kunna veta när ett kylskåp, en frys och en diskmaskin mm lämnar för
vidare transport och när de kommer att vara framme hos kunden. Med den teknik
vi har så finns alla förutsättningar för att ge kunden en bra leverans och ändå
så sker det inte.
Företag som har kundfokus och som levererar service och visar
att de bryr sig kommer att vara vinnare i framtiden – det är jag övertygad om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar