Sidor

fredag 3 augusti 2012

Mitt kök i Helsingborg


I går deltog jag vid ett mat seminarie i Helsingborg, på Gröningen, tillsammans med Anna Jähnke. Lokalt kopplat till det nationella och vice versa.
Temat lokalproducerad mat för alla under flaggan Mitt kök, Sverige resan och Hushållningssällskapet.
Många intressanta aspekter av mat och hur vi på olika sätt kan arbeta med smarta lösningar ute i verksamheter och inom lagstiftningen. Klippans kommun har gjort en mycket bra lösning på hur de upphandlar sin kost till kommunens skolor och boende. De beskriver den vara de vill köpa, och kan på så vis få fram den produkt de önskar.
Jag är nu ute och lyssnar av kommunerna i valkretsen angående offentlig upphandling d.v.s. de regler som kommunerna verkar för att köpa varor och tjänster från företag. Meningen är att ta med lärdomar tillbaka till politiken för att hitta de goda lösningarna och smarta idéerna. Men det är långt ifrån politiken som kan göra allt. De breda penseldragen målas upp och sedan handlar det om kreativitet i vardagen. Själv gillade jag föredragshållaren som sa fel om att tiden inte räcker till, Det är det vi har mest av och då är det vad vi prioriterar som vi får. Om jag varit i skolans värld skulle jag nappa på idén att låta barnen få en presentation av dagens lunch på lektionen innan måltiden serveras. Tänk vad mycket olika fakta man kan få in genom att beskriva kalops och hur den tillagas. Efter en tid kan barnen själva få i läxa att presentera dagens måltid för klassen. Det går att göra så mycket med enkla medel istället för att tala om att det behövs nya ämnen och fler timmar. Smarta lösningar är ofta väldigt enkla i sin lösning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker denna satsning på SVENSK mat nästan är nationalistisk.
Men SD är nog glada.