Sidor

torsdag 8 december 2011

Arkitektur och offentlig upphandling

Om en arkitektfirma ska bygga ett äldreboende, varför ska de då ha kontakt med en teknisk enhet och inte med dem som ska verka på äldreboendet?
Den frågan kan man fundera länge på. I dag har jag besökt en arkitektfirma som ritat ett äldreboende. Vi hade ett mycket bra samtal om processen att förverkliga en idé fram till färdigt boende.
Här var kontakten nära ägarna, personalen och de boende. Processen är avgörande kunde jag konstatera och kopplade sedan ihop smarta lösningar till mitt ansvarsområde offentlig upphandling. Hur och vem som sköter offentlig upphandling i en kommun kommer att ge resultat för vad kommunen får. Har någon mer än jag tänkt på att äldreboenden i Sverige ofta ser likadana ut. Det blir en enfald istället för en mångfald. Ett förmat överförs och används överallt utan tanke på omgivning, innehåll och individer.Om dessa våra boenden är funktionella och motsvarar våra krav så är det rätt, men om det skapats en modell för boenden som spritt sig och som inte motsvarar det vi tänkte- ja då är det värre.
Efter dagens besök så är jag än mer övertygad om att det går att göra smarta saker i den kommunala vardagen för att offentlig upphandling ska kunna bli ett verktyg för smarta lösningar. En påse pengar, en väl beskriven verksamhet och ett öppet synsätt- med det kan man göra under.

Inga kommentarer: