Sidor

lördag 13 oktober 2012

Måndags sucken (att trivas med jobbet)


I går fick jag lära mig begreppet ”äntligen måndag” av Ulla i hemsjukvården. Hon frågade mig om jag tänkt på hur många människor som på söndagen arbetar upp en stor suck inför jobbet på måndags morgonen då det är dags att gå till jobbet. För att riktigt bekräfta detta, berättar Ulla, så händer det att det rings till en arbetskamrat och sedan kan man tillsammans tala om den stora måndags sucken.

Jag vill ha måndags fika och inte fredags fika fortsätter Ulla. Varför ska inte måndagen vara lika fantastisk som fredagen? Nu har vi gjort måndagen till en ”jobbig” dag och fredagen till en ”toppen” dag.

Själv tänker jag att hon har rätt. Det är många som med glädje skulle vilja byta bort alla måndagar och göra om till fredagar. Tänk om man kunde göra som i alla de spel som barn och ungdomar deltar i på nätet, där du med några kvicka knapptryckningar på datorn eller via en App. (applikation på telefonen för användaren att installera, tillåta och aktivera) kan köpa – och byta ut måndagar till fler fredagar på din smartphone, surfplatta eller dator.

Men måste det verkligen vara så? Att det inte går att ha samma känsla på måndagen som på fredagen tänker jag? Inte är det Ulla som behöver övertygas om detta. Hon har precis satt ord på de tankar jag bär med mig om att det går att ha ett annat förhållningssätt. Jag funderar på hur man gör för att överföra värden i organisationer som hittat den goda arbetsplatsen med glada arbetstagare och nöjda brukare till alla organisationer - är det möjligt? Mitt svar är att jag tror på det men det behöver med all sannolikhet vara korta beslutsvägar för att få saker att hända och det är ett hårt arbete, ständigt, med attityder, värderingar och inkluderande. Jag kommer att fortsätta min resa inom omsorgen för att lära i vardagen.

Inga kommentarer: