Sidor

måndag 22 oktober 2012

Valfrihet, jämställdhet och företagande.


I dag skriver jag med Isabella Jernbeck i HelsingborgsDagblad om valfrihet, jämställdhet och företagande. Det handlar om att kvinnor inom välfärden ska kunna starta och driva företag inom det område där de har skaffat sig gedigen kunskap.

Lena Sommestad (S) kvinnornas ordförande tycker att det är en dålig idé att kvinnor startar verksamhet på detta område. Att tycka att kvinnor inte borde starta företag inom välfärdssektorn för att det är en kvinnodominerad marknad är för mig absurt. Jag tycker det är fantastiskt att kvinnor ser möjligheter och kan hitta nya sätt att ta sig an innehållet och bemötande frågor som gör att människor söker sig till deras verksamhet. I Örkelljunga kommun tog två kvinnor över ett äldreboende som sett sina bästa dagar. De vände trenden och blev ett boende dit många önskade flytta från att ha varit ett boende dit äldre inte ville flytta. I dag driver de också Solljungahälsan, en vårdcentral i Örkelljunga och Solklart vård i Bjuv.

Jag är glad att det växer fram nya verksamheter som tänker modernt och som arbetar med smarta lösningar för människor. Jag är också glad att Lena Sommestad inte sitter vid makten och att det ska införas stopplagar för kvinnor att starta och driva företagande inom välfärdssektorn.

Inga kommentarer: