Sidor

tisdag 9 oktober 2012

Praktik på äldreboende.


Efter att ha läst ett antal debattartiklar och insändare om äldreomsorgen och uppmaningen att  

  var med på ett arbetspass under olika tider på dygnet för de korta besök politiker gör visar inte verkligheten”  

författade jag ett insändarsvar och erbjöd mig att delta i verksamheten under vecka 44. (Ni hittar insändaren längst ner i inlägget.)

Nu har jag fått svar och ska vara i Helsingborg och delta i arbetet inom äldreomsorgen i v44. Mer information kommer om tider och plats och jag ser mycket fram emot de dagarna.  

Tidigare har jag efter ett verksamhetsbesök gjort en helgtjänstgöring i Eslöv då jag efter ett lyssnande besök fick veta att de tyckte det var angeläget att politiker tog del av verksamheten på de äldres helg. Jag blev då intervjuad av Skånskan.

Fyra frågor...
2009-09-28 17:54 ESLÖV
... till riksdagsledamot Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) som i söndags praktiserade på Trollsjögården.

Vad fick du göra?
– Jag fick bre frukostmackor, mata, bädda, fixa med lunchen, städa och bara sitta ner och prata med de äldre.

Varför gjorde du det här besöket?
– Det ger mycket att se verkligheten med sina egna ögon – och att prova på vardagen i olika offentliga verksamheter.

Varför valde du att lägga ett besök på Trollsjögården?
– Jag gjorde ett besök här i våras och då blev jag inbjuden att delta även under en söndag eftersom arbetsdagen ser annorlunda ut då. Jag tyckte att det var en bra idé. I år har jag gjort nio stycken sådana här besök på äldreboenden, i förskolan och på rehabilitering.

Vad leder de här besöken till sedan?
– Det ger dels oss politiker en förståelse för verksamheterna och dels ett bättre underlag när det ska läggas förslag till förändringar eller beslut. I en utvärdering ska vi sedan försöka se om det finns ett mönster i de problembilder som personalen pratar om, om fler upplever samma sak, – och i så fall göra något åt dem.

 

Svar till ”Lyssna och se hur vi arbetar.” HD den 30/9

 Nu har jag rensat i kalendern och står till förfogande för att följa verksamheten inom omsorgen tre dagar i vecka 44 från måndag till onsdag.

Jag har tidigare arbetet – och följt arbetet på ett boende i Eslöv efter att jag varit där på besök. ”Du skulle veta hur det är på helgen” sa de till mig och då erbjud jag mig att komma och ta del av den erfarenheten.

Nu står jag till förfogande för den verksamhet som skulle vilja ha en politiker med i vardags arbetet under några dagar.

Jag har tidigare i livet arbetat på vårdboenden i kök under sommar – och jullov. Jag har också arbetat i produktionskök på sjukhus. Erfarenheten från omsorgen har jag genom mina besök i rollen som riksdagsledamot, privata kontakter och relationer samt min helgtjänstgöring i Eslöv.  Hör av er så kommer jag gärna till en verksamhet. 

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)

Riksdagsledamot Västra Skåne

Inga kommentarer: