I dag har jag varit på det bästa utvecklingssamtalet. Vad
innehöll då det? Jo det innehöll det som egentligen alla samtal ska innehålla. En
tydlig genomgång av var i en process eleven befinner sig. Tydliga mätbara mål
framåt där eleven redan i morgon själv kan börja mäta sina framsteg. Läraren
nöjde sig inte med korta elev svar utan ställde frågor som ledde samtalet
framåt till sammanhang och förståelse.
Läraren använde skolans verktyg där alla elevens kurser,
betyg och uppgifter finns samlade som en helhet. Därmed blev det enkelt att få
en helhetsbild av alla ämnen med de kommentarer och anvisningar som andra
lärare regelbundet ger eleven i lärande processen. Allt finns inlagt på ett och
samma ställe och utgör underlag i lärandet och avstämning för elevens vidare
lärande. Målformuleringarna för det fortsatta arbetet kom på plats under
samtalets gång och när vi skildes åt var allting klart.
Detta arbetssätt med datorn som redskap vill jag påstå skapar
mervärde för alla de som behöver ta del av informationen utan att innebära mer
dokumentation, vilket är ett av de argument som ofta förekommer i debatten
kring lärares arbetssituation. Här blev det inte det också utan redan befintlig
information utgör grunden för samtalet framåt och alla har sedan tillgång till
denna information kring eleven. Detta är vad jag kallar att jobba smartare utan
att springa fortare och jag som förälder är väl informerad om elevens arbete
och eleven har tydliga mål att uppnå. Inte bara i dag utan alla andra dagar
också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar