I dag lyfter Lotta Hördin ”jakten på patienterna” på
opinions sidan i Helsingborgs Dagblad. Det handlar om marknadsföring för att
locka patienter till den egna Vårdcentralen. Visst ska det finnas rim och fason
på saker och ting. Jag tycker inte heller att det får gå för långt, men jag vill inte heller att vi ska ta steg tillbaka för att landa i ett gammalt tänk där patienten stått till förfogande för vårdcentralen.
Det var inte länge sedan vi befann oss i
en tillvaro där patienter fick besked om att de inte kunde lista sig för
att det var fulltecknat på en vårdcentral. Inte heller kunde man få en tid
efter arbetsdagen, och ringde man in så skulle man återkomma nästa dag i ny
telefonkö om det inte fanns tider samma dag som man ringt in. Tyvärr finns dessa kulturer kvar på en del ställen även om det hänt en hel del. Detta tack vare ett system där man inte med självklarhet får sina patienter. Nu behöver man berätta vad man kan erbjuda patienten, vilket är bra.
Vi talar om jobblinjen och att sätta kunden i fokus. Det
blir för mig mycket märkligt att människor ska ta ledigt från arbetet för att
sitta i ett väntrum, många gånger lång tid, för att kunna komma till på
bokad tid. Här spelar arbetskultur och värderingar roll. Det finns de som berättar om att det går att göra saker på andra sätt och därmed ökar också service för patienten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar