I lördags skrev min son högskoleprovet. Som ett skämt när
han kom hem så sa han att han nu fyllt i alla C uppgifter och tänker bli
lärare. Så kan vi inte ha det!
I dag tar Utbildningsminister Jan Björklund bland andra
punkter upp lärarutbildningen som är en oerhört viktig fråga. Signalen till föräldrar
och barn måste vara att deras lärare har en gedigen grund och att det är hög
status på yrket. Lärare har ett av de viktigaste arbetena i vårt land – att
förmedla kunskap och att få individer att växa och utvecklas så långt det bara
går. De som utbildar våra barn- och ungdomar utbildar för att de ska klara en
okänd resa framåt på 40-50 år. Då behövs det kunskaper och verktyg som överensstämmer
med detta mål. Gårdagens
kunskapsinhämtning, som var rätt då men är fel i dag, måste lämna facit kunskap
och styra till livskunskap och inre motivation. Det egna tänkandet med egna
erfarenheter och inte bara det viktiga kognitiva är centralt i lärandet. I Sverige
i dag finns det fortfarande alldeles för mycket kvar av den gamla skolan, ett
resultat av det industrisamhälle vi kommer ifrån, medan det på andra håll finns
skolor som kommit långt i att använda den kreativitet som ligger i de
entreprinöriella kompetenserna; mod, kreativitet, initiativförmåga och självförtroende. En sak
vet vi. Dagens barn – och ungdomar lever inte i gårdagens industrisamhälle och
då kan inte heller lärarhögskolor och skolor göra det. Mycket bra saker görs men mer behöver göras och det behöver ske brettt över Sverige för alla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar