Vi har träffat eldsjälarna som brinner för sitt uppdrag och som
ger kloka lösningar till barn- ungdomar och deras familjer.
I fredags besökte jag Kalmar län för att tala om familjefrågor. Det
var både spännande, glädjande och oerhört intressant att se hur tre olika
aktörer runt barn – och ungdomar utmanar problem och löser knutar.
På individ och familjeenheten i Borgholm avdramatiserar man
kontakten och bygger på det naturliga i vardagen. Det handlar om allt från
studiecirklar om föräldraskapet som att ringa en ”hemma hos” kontakt för smarta
lösningar mellan ungdomar och deras föräldrar. Det här har vi hört förut tänker
ni, och visst så är det säkert, men här gör man lite mer än det egna uppdraget
och detta är precis så som jag menar att tillvaron måste vara. För mellan myndigheter
och enheter i myndighet finns en gränsdragning. Den gränsdragningen är vårt
stora bekymmer i samhället. Uttalanden som ” vi kan inte lägga oss i det som
inte är vårt ansvar”. Används som en förklaring till att det inte går. Det går
visst säger jag, och det får inte bero på vem personen är som har uppdraget.
”Det går visst” följde mig sedan genom dagen då vi på
eftermiddagen besökte Karl-Oskarskolan där man byggt upp teknik med ett
innehåll för at möta barn med särskilda behov av alla de slag. Vilken
bokstavskombination de har spelar ingen roll, språkträning och stumulans för dem
som avancerar till högre nivåer. Denna skola når alla individuellt och utan att
skapa en administration utan att det blir pålagor för lärarna. Det är möjligt! Dessutom
så sker lärandet i del av veckan utanför klassrummet för att koppla förenings-
och arbetsliv tätare skolan. Detta utmanar och skapar nya möjligheter för
integration inte minst. Häftigt!
”Har du legat på golvet och sett det som små barn ser någon gång.?
Det gjorde vi och efter att ha tittat på alla dessa stolsben bestämde vi oss
för att ha verksamhet på barnens villkor och nivå.” Inte nog med det utan på
Trollets förskola i Kalmar är arbetssättet ett ifrågasättande för att utmana
barnen i att tänka självständigt.
”Hur gör ni för att alla i er åttondeklass ska kunna nå högsta
betyget?” Denna fråga ställde rektorn på förskolan till ungdomarna som arbetade
med att ta reda på vad leksaker på förskolan kostar inom ramen för
samhällskunskap på sin skola. Precis det arbetssättet med att ställa frågor
omvänt och på ett sätt utmana tanken säger en hel del om lärande anser jag.
Låt alla dessa goda exempel spridas och bli en naturlig del av
alla elevers arbetsdag i Sverige.
1 kommentar:
Härligt att höra.
Skicka en kommentar