Sidor

tisdag 11 september 2007

Gammalt system förs med över i det nya

Skolan är ett hett debatterat område. I dag påmindes jag om detta igen då jag var på föräldramöte. Kursmål, individuellstudieplan, nationella prov, betygs kriterier listan kan göras lång. I somras skrev jag en debattartikel om att nationella prov som betygs bedömning. På skolverkets hemsida kan vi nu läsa den rapport där man studerat skolors sätt att koppla nationella prov till betyg. Läs och fundera på den.
Själv har jag funderat på hur vi med bokstavsbetyg, som signalerar analys och resonemang för betygen VG och MVG, emellanåt kan höra elever som säger ” jag hade 38 poäng på provet, hade jag räknat upp en fågelart till så hade jag fått 39 poäng och det hade gett mig MVG”.
Jag frågar mig hur detta är möjligt eftersom det är analyser och förståelse som ger betyget. Varför används dessutom siffror för att ge resultat på prov då det handlar om att använda sina kunskaper och betygssystemet bygger på bokstäver.

Inga kommentarer: