Sidor

onsdag 18 november 2009

Hushållsnäratjänster för vem?

I dag har det varit debatt i Kammaren angående budgetramarna som sedan är underlag för fackutskottens innehåll.

Återigen var hushållsnära tjänster på tapeten. Det är inget som tilltalar vänstern utan finns som en av de punkter man vill riva upp och ta bort. Vänsterns Ulla Andersson debatterade om att lågavlönade kvinnor inte ska städa åt lågavlönade män.
Carl B Hamilton (FP) frågade varför man ser ner på denna typ av arbetsuppgifter och tycker det är dåliga arbeten. Jag ställer mig själv samma fråga. Tidigt i tisdagsmorse lyssnade jag på radio kring den debatt som ägde rum kring städning. Tjejen talade om hushållsnära tjänster och berättade om hur bra det var. Hon var själv ensamstående och fick tjänsten utförd varannan vecka. Hade jag haft mer pengar så skulle hon som städar få komma varje vecka eller t o m varje dag. Varför ska jag ägna den tid jag har åt städning när jag kan göra annat blev svaret.
I debatten från vänstersidan framförs det alltid att det är rika människor som får subventionerade tjänster från. Detta är inte fallet utan många med små och medelinkomster väljer att få dessa tjänster utförda för att de vill kunna göra annat med sin tid. Samtidigt får många arbeten inom en tjänstesektor som ger både inkomster och pensioner framöver.
Många äldre väljer att använda RUT och ROT avdrag.
Varför ta bort något som är bra och som människor vill ha vänstern?

Inga kommentarer: