Sidor

onsdag 18 november 2009

Skilsmässa vems ansvar?

Läste i Aftonbladet om att skilsmässor drabbar kvinnor hårdare.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article6119429.ab

Unni Drougge skriver att: ”Mammor som investerar mest i familjelivet, har blivit systemets förlorare”.

Ja, så är det klart, men måste det vara så? Jag vet förhållanden där parterna löser detta mellan sig genom att den som är hemma får pensionssparande av den part som arbetar.

Två personer i ett förhållande har ju också möjligheten att tillsammans diskutera hur de ska göra med sitt gemensamma liv och planera för eventuella framtida konsekvenser.

Att säga att mammor kanske skaffar mindre bostad och i samma mening skriva att pappor skaffar en ny kvinna och därmed får dubbla inkomster är för mig en märklig kombination.

Jag vet förhållanden där pappan lämnat allt bohag och lite till för att barnen ska ha det bra då mamman krävde att få ha barnen hos sig. Å andra sidan vet jag också förhållande där mamman sagt att pappan är bättre förälder än hon själv och därför bör vara huvudansvarig, vilket båda var överens om.

Unni talar om en tickande bomb då kvinnor trappar ner i arbetstid, tar mest föräldraledigt, gör avkall på karriären, vabbar, springer på föräldramöten och sköter markservicen och sedan blir den stora förloraren vid skilsmässa.

Vabba har riksdagen nu tagit beslut på att du som förälder kan överlåta till vem man önskar och på så vis kan båda föräldrarna arbeta.
I mitt tidigare blogginlägg skriver jag om hushållsnära tjänster som en möjlighet.
Pensionssparande från den som jobbar till den som är hemma nämner jag här ovan.
Jag tycker att det är viktigt att man som enskild individ funderar på hur man vill ha sitt liv och vad olika vägval betyder. Därefter kan man göra ett val men det är viktigt att då veta konsekvenserna av det.

Inga kommentarer: