Sidor

måndag 6 september 2010

Ohlys tankar

Det är långa dagarna med sena kvällar och tidiga morgnar. Under dagens kampanjande har Lars Ohlys otroliga inlägg från igår förföljt mig. Det ena riktat till landets alla barn och de kvinnor som ammar. Ni ska sluta amma och ersätta detta med pump för att männen ska kunna vara hemma efter 6 månader. Jag kunde inte tro att jag hörde rätt. Vems rätt är det egentligen man tar hänsyn till i ett sådant förslag?
Den andra delen i debatten som jag reagerade mot var att Ohlys vänsterparti vill korta ner strafftiderna för brott. Det går inte en dag utan att jag möts kring åsikten om att Svenska brott har allt för korta straff och debatten om att inte de svenska straffskalorna används fullt ut har nu varit på tapeten länge.
Jag tycker mig se, medveten om att jag är färgad av mina egna åsikter, en politik som går ut på att genomföra den egna idén om vad människor ska ha istället för att lyssna av verkligheten där ute.
Afghanistan och de militära insattserna som Ohly nu fått med sig (S) och (MP) på innebär att vi nu ska ta bort våra militärer och lämna biståndsarbetarna kvar. Vem kan tycka att detta är en god idé i ett läge som skulle ställa dessa personer helt utan skydd och samtidigt minska lokalbefolkningens chanser till att få leva i sitt land på demokratiska villkor.

Inga kommentarer: