Konsumentfrågor och service är frågor som engagerar mig. På facebook sidan kunden i fokus. Har jag påbörjat ett arbete med att diskutera olika vardagshändelser.Därför har också HDs reportage om restauranger intresserat mig.
I dag kom listan i Helsingborgs Dagblad på de matställen som
på olika sätt inte levt upp till att servera det som deras respektive menyer
berättar om innehållet. Produktskyddade märken ersätts med billigare alternativ
och andra varor. Detta är inte bara fusk och falsk marknadsföring utan också
farligt i de fall produkterna kan framkalla allergiska reaktioner. En bekant
till mig har en son som är mycket allergisk och han frågar speciellt efter att
pommes frites inte är friterade i samma olja som andra produkter, vilket
utlovats av den matkedja han besökte. Om han skulle råka få i sig fel produkter
kan det gå riktigt illa. Detta exempel och andra, så som feta ost från får- och
getmjölk som skiljer sig åt från komjölk, lär oss om vikten av att förstå vad
som kan ske och att rätt produkter ska serveras.
Jag delar Pär Bergkvist
svar om att restauranger
ska vara ärliga och att vi som kunder ska kunna lita på dem. Instämmer också i
att kroggäster borde bry sig om att de betalar för något de inte får. Jag
hoppas att undersökningen gör att vi som konsumenter mer aktiva säkerställer
att vi får den mat vi beställer genom att ställa krav på kvalité och att maten
är den som matstället utlovar att den är. Krogägare ska gå att lita på och jag
delar uppfattningen om att de matvaror som serveras ska presenteras med dess
rätta namn. Inte minst sommarens falska svenska jordgubbar och frysta kräftor
som presenterades och sålts som färska har fått mig att bli sorgsen över att vi
inte ska kunna lita på dem som säljer till oss. De som missbrukar förtroenden
förstör för tillit och de som ärligt arbetar på marknaden genom att skapa en
misstänksamhet.
Mitt arbete med frågor om offentlig upphandling har fått mig
att fundera mer än en gång på kvalitetsfrågor och vid ett tillfälle fick jag
berättat för mig av en kycklinguppfödare att i kriterierna för en certifiering
av produkten fanns krav på foder innehållande fiskmjöl, en produkt som många är
allergiska mot, så vad döljer sig bakom dessa etiketter av kvalitetsmärkningar
över lag- och hur vet vi och hur kan vi garantera att det är bra saker vi gör
reklam för?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar