I dag träffade jag småföretagare och vi kom att tala om
bankkontakter.
En av erfarenheterna som i dag kom upp var berättade om hur
en av företagarna för många år sedan letat och hittat en bil han var
intresserad av att köpa. För att kunna köpa bilen var han tvungen att sälja de
två han redan hade och det skulle ta några veckor. Han gick då in på sitt
lokala bankkontor och bad att få ett lån på summan. Det var inte möjligt att få
ett sådant lån, men bankmannen hänvisade honom till kassörskan där han fick hjälp
med att betala bilen. Papper skrevs på detta och företagaren skulle komma
tillbaka då han sålt sina begagnade bilar, och då skulle man göra upp om hur
det hela skulle lösas. Företagaren återvände efter ett tag och berättade att
han nu sålt bilarna. Han fick då av bankmannen en summa att betala ränta på för
de veckor som banken lånat honom pengar, och därefter var affären avslutad. Det
var där och då som företagaren bestämde sig för var han skulle vara bankkund.
Dagens affärer är långt ifrån lika enkla, men det finns
fortfarande banker som jobbar nära kunderna, medan andras kunder kommer långt
ifrån. Det finns fördelar med det kontantlösa samhället och att alltid kunna nå
sin bank var man än står och går, men det finns samtidigt nackdelar med att
grupper i samhället hamnar i utanförskap när kontanter försvinner och
bankbeslut ska beslutas långt ifrån kunden. Viktigt att hitta lösningar för alla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar