Om Sveriges kommuner sattsar ca 40 % av sin budget på skolan
och Sverige är ett av de länder som enligt OECD mätning ligger i topp med
resurser… Vad är då problemet? Resultat har inte automatiskt likhetstecken med
hur mycket pengar som tillförs. Pengar spelar roll, men användningen av pengar
i innehåll, där duktiga pedagoger, bra undervisningsmetoder och bra
arbetsmaterial med frågor och uppgifter för att ta lärandet vidare är A och O. Detta
kräver i sin tur bra målstyrning av politiker med bra ledarskap på
förvaltningar och ute på skolorna.
Dagens elever har varit med om en helt annan – och snabbare
samhällsutveckling än vad tidigare generationer har. I dag kan små barn klara
av att öppna och stänga mobiltelefonen och att klicka på bilder på appar för
att nå sitt mål t ex en tecknad film. Förskolan och skolan måste kunna möta
dessa barn med ett innehåll som stimulerar dem att tänka vidare. Förskolan har
varit duktiga på detta under mycket lång tid. Där har man ställts inför tankar och
utmaningar i hur man ska lösa en uppgift t ex att få upp nycklar man tappat i
en brunn. Matte kunskaper kan man enkelt lösa genom att fråga hur många kottar det
ligger på marken där borta vid granen. Skolan har sedan plockat isär och delat
upp kunskaper i bitar- kallar det industri skolan och den tiden är förbi. Frågorna
har handlat om att leta upp saker som redan finns angivna i boken många gånger.
Det är en bra träning för att lära sig söka och hitta fakta, men stimulerar
inte vidare till eget tänkande. I dag har många skolor anammat nya sätt att
ställa frågor och titta på kunskaper men den kreativa skolan fanns redan i
läroplan 94- så många år har gått i gamla invanda spår. Vi har inte råd med att
inte alla elever på alla skolor jobba med dagens lösningar för att få kunskap
med sig framåt in i morgondagen. Tips finns här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar