Nu
på morgonen har jag lyssnat på ett inslag om en tjej som årligen åker på sommarläger
efter att hon fått detta beviljat av kommunen.
I
år kom svaret från Kommunen efter att ansökningstiden gått ut, och därmed blir
det då inte möjligt att åka eller att kunna överklaga beslutet.
Kommunal
tjänsteman berättar i inslaget att ärenden kan ta olika lång tid från ett par
veckor till några månader beroende på dess komplexitet.
Jag
har själv inte alls någon kännedom om detta ärende, men jag anser att det många
gånger handlar om förståelse och inlevelseförmåga hos handläggare, verksamheter och
myndigheter för hur den person som sitter i andra änden drömmer, längtar och är
hoppfulla inför att kunna få det där lilla extra av guldkant. Det kan också
handla om att kunna ta sig ut och komma iväg med ett färdtjänstbeslut eller att
få ett hjälpmedel från sjukvården. Dessa saker och många andra spelar roll i
människors liv. Någon har uttryckt det som att ” vi har inte kundperspektiv
utan kundens perspektiv” och det är det som är nyckeln. Att ha den sökandes
perspektiv för ögonen och veta vad det betyder för den enskilde. Däri ligger
lösningen tillsammans med smart organisation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar