Sidor

fredag 2 januari 2009

Sjukvård för vem?

Sjukvårdsfrågan är på tapeten igen. I veckan har det debatterats i pressen hemmavid och jag har själv svarat på en insändare i ämnet. Det finns saker att fundera kring i vården som inte handlar om pengar. Om var och en tänker på sig själv så kommer vi att se att vi har rätt olika behov av vårdapparaten. I mitt eget fall behöver jag förnya recept ett par gånger om året och ta några blodprov ungefär lika ofta. Detta innebär att en del av min vård kan ske och bör ske via receptinlämning där jag inte besöker läkaren. Väntrummet passar därför bättre för de som fysiskt behöver komma i kontakt med vårdpersonal.
Jag såg framför mig en annons där jag beskriver mitt behov och att vården hörde av sig till mig för att få mig som patient. Detta är klart inte möjligt men ett system där du listar dig och sedan ska stå på kö för att få komma till är inte rimligt. Vi måste vända på diskussionen och göra det attraktivt att ta emot patienter. Så sker redan i viss mån men mycket gamla invanda mönster lever kvar och de måste förändras om vården ska förändras.

Inga kommentarer: