Sidor

söndag 7 februari 2010

Ta tillvara tillfällena.

Är lågkonjunkturen ett tillfälle som vi tar tillvara för alla de kreativa idéer som kan skapa nya jobb och nya produkter och tjänster? Vi skulle kunna göra mycket bättre är en slutsats man kan dra när man läser om den undersökning som Grant Thornton presenterar. Vi är inte bäst i klassen på att hantera lågkonjunkturen och att förbereda oss för bättre tider. Tvärtom så finns det mycket kvar att önska. Svensson mentaliteten verkar slå igenom på område efter område. Vad ska till för att företagsledare ska våga sticka ut hakan marknadsföra sig och sina produkter samt ta dem ett steg längre även i bistra tider eller för att inte säga speciellt i bistra tider för att liga tre steg före vid en uppgång. När det är som tuffast drar man lätt in på alla ”onödiga ” utgifter ” men frågan är när man biter sig själv i svansen. Är det rätt att svenska företag är världens mest okunniga om vad som skapar lönsamhet? Tänker på danskarna som har rykte om sig att vara otroligt bra på att göra smarta affärer.

Inga kommentarer: