Sidor

fredag 22 januari 2010

Offentligupphandling och närodlat på bordet.

Vid ett besök hos LRF i Skåne kom offentlig upphandling på tapeten. Detta intresserade mig och jag blev inbjuden till en heldag i Malmö i går den 21 januari.
Utgångspunkterna har varit att få ner priser på skolorna, men också att hitta kvalité.
Under dagen förekom goda exempel på hur man skulle kunna göra. I ett fall berättade en kock att hon lyckats få barnen att äta mer och därmed presterade de bättre. Hon använde keramikfat till sallader och grönsaker istället för kantiner. Att inte blanda och mixa grönsakerna vet jag av egen erfarenhet från mitt arbete med matråd från min yrkesroll. Den här skolan hade också bestämt sig för att köpa närodlat. Det blev ca 15 samtal om dagen, vilket ju blir en kostnad i tid. Kålen finns det inte tid till att hacka på skolan så de behövde köpa förädlad vara. Den kunde de få nära, men kålen är från Tyskland. Frågan blir då om den är närodlad? Spelar det någon roll att den är från Tyskland? I ett annat föredrag fick vi nämligen höra att sträckan mellan två punkter hade mindre betydelse utan det är det trådfina systemet kring startpunkt och leveranspunkt som är det viktiga. Detta tål att fundera på. Tv programmet Matakutens Paul Svensson var på plats, och berättade om glädjen av att tillaga mat och nödvändigheten av en eldsjäl i köket. En köttbonde från Småland berättade om konceptet med hans kött till skolorna, dock inte alla eftersom offentligupphandling inte tillåter mer än högst 10 % av budgeten. Ett problem, svar ja MEN vi får inte glömma bort att lagen tillkom p.g.a. ”svågerpolitik”. Och vad händer om alla börjar muta in sin försäljning? Alla vill sälja till de egna och andra men andra ska inte få sälja på min bakgård hhhmmm.

Inga kommentarer: