Sidor

fredag 22 januari 2010

Snacka om möjlighet till jobblinje

Höghastighetståg på agendan. Nu väntar kommunpolitiker och tjänstemän på att få ett besked från regeringen på viljeinriktningen. Dags att sätta ner foten för att hålla processen igång.
Från Markaryds kommun berättade man vad det skulle innebära även för den lilla orten som inte skulle få ett stopp av tåget. Här ser man fördelarna med att även regionaltåg bitvis kan köra på de snabba spåren i mitten och sedan stanna på de spår som ligger utanför snabbspåren. För att åskådliggöra hur långt man kommer genom att åka tåg, buss eller ta bilen en timme bort, i dag jämfört med möjligheten till snabbtåg, visades en bild med omkrets som skulle vara möjlig. Att bo i Jönköping skulle kunna innebära att bo på plats och pendla till Göteborg eller Stockholm dagligen på ca 1h 30 minuter. Snacka om möjligheter för jobblinjen.
Europabanan som i Sverige kommer via Helsingborg och tar sig upp genom landet via Ljungby, orten för dagens genomgång, Jönköping och upp mot Stockholm får effekter även på ställen som Gävle. Det blir inga avstånd till Europa. I dag talas det mycket om öst – västlig riktning för utbyggnad i Europa och då finns vi inte med. Här gäller det att få en Europakarta där vi närmar oss den stora marknaden för våra varor. Går snabbtågen på nya spår kommer kapacitetsutrymmet att bli tillgängligt för de mer långsamgående godstågen. Ett problem har vi dock. Sverige har en ålderdomlig infrastruktur. Inte sedan 70 talet har det hänt mycket. (S) har klippt band till projekt på plats men sedan har det varit träda. Alliansen har nu betat av alla projekt som låg på skrivbordet. Nu planeras för det som är möjligt till en infrastrukturplan på riktigt framöver. Pengar ska räcka till mycket och därför har vi sagt ja till dem som vill medfinansiera ute i landet.

Inga kommentarer: