I går kväll såg jag året som gått med kungafamiljen på tv. Under programmet visades bl.a. statsbesöket i Danmark och ett inslag från ett äldreboende för dementa. När personalen fick frågan om varför detta boende var så speciellt blev svaret att vi arbetar på det sätt som vi själva skulle önska om vi hade bott här. Med de orden satte de uppgiften mitt i prick. Tänk om alla som arbetar med människor hade detta tänk framför ögonen i alla kontakter och vid alla möten. Då skulle människorna komma före systemen. Det finns många goda exempel på att detta fungerar och därför kan jag inte riktigt förstå varför det på andra ställen kan vara ett hinder.
Att t e x vid långvarig väntan på en akutmottagning få tillgång till en kudde var för en äldre patient omöjligt. Vid ett äldre boende någonstans i mellan Sverige önskade en dam få lite mer kaffe efter maten. Detta var omöjligt, då det skulle skapa mer arbete för personalen då mer kaffe ledde till fler toalettbesök. I ett annat fall ville en äldre dam som skulle på eftermiddagsbjudning byta klänning. Den du har duger blev svaret. Är detta ett sätt som vi önskar bli bemötta på själva då vi kommer i kontakt med vården eller skrivs in på äldre boende. Svaret är självklart nej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar